Movie Review: Parasite



Assalamualikum,

Last 2 weeks rasanya viral dekat twitter pasal satu movie dari korea ni yang bertajuk Parasite. Kalau tengok dari nama tajuk mula-mula ingat cerita pasal zombie. Yelah nama parasite kan kira macam parasite menjangkiti orang-orang awam dan terjadi kekacauan zombie lah. Tapi lepas dah tengok rupanya cerita pasal kehidupan orang kaya dan miskin. 

Jadi jalan cerita film ni simple tapi dia punya plot twist tu memang buat kita tergamam sekejap. Satu keluarga yang miskin mendapat peluang untuk bekerja dengan satu keluarga kaya. Bermula dari anak dari keluarga miskin ni dapat jadi guru tuition untuk anak orang kaya ni. So sikit demi sedikit dia bawa masuk ahli keluarga dia yang lain untuk jadi cikgu tuition, driver, dan juga orang gaji. Pekerja asal orang kaya ni kena perangkap sampai diberhentikan dan anak orang miskin ni tadi cadang untuk amik ahli keluarganya gantikan pekerja yang diberhentikan itu, tapi keluarga kaya ni tak tahu yang pekerja baru ni semua ahli keluarga si miskin ni. 

Kemuncak cerita ni agak mengganggu minda sebab orang gaji asal keluarga kaya ni datang semula dan cuba bongkarkan rahsia keluarga si miskin ni. Macam mana boleh kantoi dengan orang gaji asal ni? and kesudahan dia apa lepas tu? haaa yang tu kena tengok sendiri cerita ni. Saya bagi 9/10 sebab dari cerita yang simple dia boleh tukar jadi cerita yang ber-plot twist. 

Bila fikir balik logik juga dia letak tajuk Parasite sebab itu lah lumrah kehidupan parasite, hanya menumpang. Itu lah film korea sekarang. Maybe perfileman di Malaysia pun bakal menghasilkan filem-filem setaraf korea lepas ni kalau kita tengok trend perfileman semenjak kebelakangan ni.

Kepada sesiapa nak tengok boleh ke panggung wayang yang masih siarkan cerita ni. Kalau tengok showtime memang sehari tu dapat satu waktu tayangan je. So kalau siapa-siapa yang tak tahu nak buat apa time cuti merdeka ni boleh lah ke panggung. Atau pun kalau nak jimat duit, boleh tengok online di indoxxi.cool

Until Next Post, Ciao!

1 Ulasan

  1. Betul tu. Tp bab yg parents fis tu uuuyaii tk boleh cover. Ada lucah sikit. Tk bole bdk² tngk😂

    BalasPadam
Catat Ulasan
Terbaru Lebih lama