25 Hari Sebelum Ramadan



Assalammualaikum,

Hari ni ada baki lebih kurang 25 hari lagi sebelum tibanya bulan Ramadan. Bulan mulia yang dinantikan oleh seluruh umat Islam. Bulan yang terkandung Lailatul Qatar di mana ia lebih baik dari 1000 bulan. Ini lah bulan di mana masyarakat Islam seluruh dunia berlumba-lumba melakukan ibadah dengan harapan mendapat ganjaran pahala yang berlipatganda. Bulan yang Allah SWT kurniakan dan membuka pintu Syurga dan menutup Pintu Neraka, lalu memberi peluang umat Islam untuk memohon keampunan dan membersihkan jiwa.

Antum semua sudah bersediakah nak menghadapi bulan Ramadan ni? Sebelum masuk ke bulan Ramadan, pastikan kesihatan tidak diabaikan. Jaga kesihatan dan kekal fit agar kita tidak merasa lesu berpuasa sepanjang bulan Ramadan. Boleh juga mula latih diri bangun solat subuh awal untuk biasakan diri bangun sahur nanti. 

Selain itu, tidak salah rasanya kalau kita refresh semula hukum hakam, syarat sah dan perkara yang membatalkan atau mengurangkan pahala puasa supaya tidak lah sia-sia kita berpuasa sepanjang hari. Yang mana suka cakap perkara yang sia-sia (mengumpat, memaki, mengkeji etc), boleh lah perlahan-lahan kawal segala percakapan. 

Kita juga digalakkan untuk mengambil tahu amalan-amalan sunat di dalam bulan puasa. Dah alang-alang nak masuk bulan Ramadan ni, apa salahnya kita buat persediaan awal. Takkan Raya je nak buat persediaan awal.

Sesungguhnya, berpuasa tidak hanya sekadar meninggalkan makan, minum, dan hubungan suami isteri, tapi juga mengisi siang harinya dan malamnya dengan amal ibadah. Masih ada 25 hari sebelum tiba ke bulan Ramadan. Semoga sempat buat kita semua sampai ke bulan yang mulia itu.

Until Next Post, Maasalama.

3 Ulasan

  1. Semoga kita sempat bertemu dengan Ramadhan kali ni. Rindu sangat. followers ke 180.

    BalasPadam
    Balasan
    1. In Sha Allah semoga sempat bertemu ramadan kali ini.

      Padam
  2. Assalamualaikum, trimakasih dah sharing post ni... semoga Allah selalu melindungi kita, sampai Ramadhan datang...

    BalasPadam
Catat Ulasan
Terbaru Lebih lama