Tuesday, June 19, 2012

Gunakan kebebasan bersuara

assalamulaikum. salam sejahtera. salam satu malaysia. kirim salam mak abah kat rumah.

semua orang inginkan kebebasan bersuara. maka dari situ lah terciptanya laman sesawang muka-buku, burung-biru, tube-anda dan bermacam-macam lagi untuk kita mengekspresikan diri kita. dulu saya seorang blogger. kemudian beralih ke vlog. dan beralih ke twitter pula (micro blog). dan pada akhirnya saya putuskan untuk kembali kepada blog semula. aktiviti vlogging dihentikan. twitter paling aktif.

tapi bukan itu yg saya nak cerita kan. nak ckp sikit tentang hak2 pengguna laman sesawang. sejauh manakah ke-relevan-an kebebasan hak bersuara di laman sesawang? la ni dah banyak dah orang dok post benda merepek-merapu entah pape lah kan. yg post pasal cinta lain gayanya. yg post pasal politik lain pula gayanya. sampai kadang2 tu terserlah pula ke-BENGAP-an orang tu.

hal ini berlaku bukan di malaysia sahaja malahan di seluruh dunia. laman sesawang sekarang ni dah pun mencetuskan fenomena baru sehinggakan Dato Sri Najib Tun Razak sendiri memanfaat kebaikan penggunaan laman sesawang ini.

maka saya menyeru kepada mereka yg lantang dalam penulisan agar berpada-pada. kita kan ada akal yg waras. gunakan lah kewarasan akal tersebut. TEPUK DADA TANYA SELERA.

gunakan sebaik-baiknya kebebasan bersuara. jangan nak melucah tak tentu pasal pulak. tapak kaki ke muka nanti padahnya. ini sebagai peringatan kepada diri saya juga. assalamulaikum :)

1 comment:

  1. tepat!terpulang kepada diri sendiri.tak de umat nak halang anda bersosial tentang apa.

    but every single word or behaviour is observed by HIM.

    ReplyDelete