Sunday, February 27, 2011

Alahai Dunia Blog.


assalammulaikum. haish. mengucap aku tengok dunia blog skrg. walau pun aku baru setengah tahun jangung, tapi aku turut rasa tempias drpd apa yg berlaku skrg. korang tahu lah kan isu apa yg hangit skrg. bukan ke kpd mereka yg lebih berpengetahuan dlm dunia blogging ni sepatutnya tunjukkan teladan kpd kami yg baru berjinak-jinak dlm arena ini.

Saya bukannya nak tunjuk pandai di sini dan bukannya cuba nak mengajar. Saya cuma bagi pandangan saya je. bukan niat nak memihak mana2 pihak. kita sepatutnya bersatu sebagai 1 komuniti. jadikan lah teladan dengan apa yg berlaku ini.

mari lah kita sama2 menjadikan blogging ini 1 wadah yg dpt dimafaatkan oleh semua pihak. jgnlah korbankan agama dan bangsa semata-mata hal yg remeh ini.

cewah. boleh jadi perdana menteri ni. haha. Perasan pulak. anyway, sekali lagi saya tegas kan bahawa saya sekadar memberikan pandangan saya shaja. sekian terima kasih.

kisah 3 mayat


Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik mayat berkenaan.

Polis : “Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?”

Penjaga : “Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok. Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.”

Polis : “Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?”

Penjaga : “Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya!”


Tuesday, February 22, 2011

sudirman: lagenda seni tanah air malaysia



assalammulaikum. hari ni nak taip sikit berkenaan lagenda seni tanah air kite iaitu sudirman haji arshad.atau lebih dikenali degan nme sudirman. nme yg begitu gah di persada seni tanah air malaysia. spe yg tak kenal sudirman nie. budak yg baru lahir jee tak kenal. tapi dah besar nnt dirorg akn dikenalkan jugak dengan bintang berbakat besar ini. beliau dilahirkan di Temerloh pada 25 Mei 1954. Beliau merupakan anak bongsu daripada 7 orang adik-beradik. ha yg ni ramai tak tahu. beliau merupakan seorang peguam satu ketika dahulu. beliau mengambil jurusan undang2 ketika menuntut di universiti malaya. lagu2 beliau semua sedap2 seperti Balik Kampung, Chow Kit Road, Basikal Tua, Milik Siapakah Gadis ini dan yang paling kita akan nyanyikan setiap tahun adalah lagu “Tanggal 31 Ogos”.

Negara kita kehilangan seniman melayu boleh ini pada umurnya 37 tahun. Sangat muda dan berpotensi. Malah, Sudirman berdiri sama hebat dengan seniman lagenda P.Ramlee, Mokhtar Dahari, Tun Ghafar Baba dalam Malaysian Book of Records. Fuh, bukan calang-calang Sudirman kita nih. Beliau memang memenuhi ciri-ciri seniman melayu boleh yang diidamkan oleh semua orang dibumi Melayu ni. Bukan setakat menjadi penghibur, penyanyi, pelakon dan peguam. Beliau sempat buat rekod Malaysia lagi tuh. Siapalah agaknya boleh challenge beliau pada zaman sekarang nih??

baru pagi tadi aku dengar lagu sudirman. fuh! syahdu woo lagu die. hari tuh aku sempat menonton filem lakonan beliau iaitu kami. teringat mase kecik dlu aku ckp cite ni best. bile tgok balik menarik pulak aku tengok sudirman nie berlakon. allah lebih syg kan die. kini, masih belom ditemui peganti beliau walaupon bermacm2 progrem realiti diadakan. besepah aku tgok program realiti ni. naik muak pon ade. ape2 hal pon, jgn lah dilupai jasa beliau dlm industri hiburan tanah air kita. assalammulaikum.

Tuesday, February 15, 2011

khutbah terakhir rasulullah dan wasiat baginda



Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah
Tahun 10 Hijriyang di Lembah Uranah, Gunung Arafah
Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah deign telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.
Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih saying. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-katku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.
Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.
Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.
Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.
WASIAT RASULULLAH S.A.W.
“Telah bersabda Rasullah s.a.w. Jibrail sentiasa mengharap-harapkan akan menjadi manusia kerana tujuh perkara iaitu, sembahyang yang lima berimam, duduk bersama ulamak-ulamak, menziarah orang sakit, menghantar jenazah, memberi air minum, mendamaikan diantara dua orang bermusuh-musuhan dan memuliakan jiran serta anak-anak yatim. Maka bersungguh-sungguhlah engkau diatas perkara tersebut”.
Telah bersabda Rasullah s.a.w. beramallah engkau dengan lurus hati kerana Allah. Bahawasanya Allah Ta’ala tidak akan menerima melainkan orang yang lurus hatinya. Allah Ta’ala telah berfirman yang bermaksud;
“Barang siapa mengharap untuk berjumpa dengan Tuhanya maka hendaklah
Dia beramal yang baik den janganlah mempersekutukan Tuhan dengan apa
Juga pun”.

Sunday, February 13, 2011

baju cinta.


Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru berkahwin pada petang jumaat. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati cucu perempuannya yang membuka pintu tanpa seurat benangpun dibadannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata,
“saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja!”.
“tapi kau telanjang !!!???” marah si nenek .
“ini BAJU CINTA saya” balas si cucu perempuannya
“BAJU CINTA ??” si nenek kehairanan
“ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya. Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di hadapan nenek” pinta si cucu perempuannya.
Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru si isteri melayan sang suami di petang jumaat ini. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat idea. fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur. sesampai di rumah, si nenek tadi menanggalkan semua pakaiannya, mandi,berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. kemudian si nenek tadi pun menunggu si atok pulang.
Berberapa ketika si atok tadi pulang, sebaik saja pintu di buka si atok mendapati si nenek berbogell kat depan pintu.
“kenapa dengan kau nie … buang tebiat???” marah si atok tadi.
“ini lah BAJU CINTA bang” kata si nenek tadi.
“BAJU CINTA???……kalau iye pun, iron la dulu baju tu”